دسته‌بندی نشده

جامع ترین راهنمای شناخت ماهی پلاتی ( Platy fish ) | هر آنچه باید بدانید !

ماهی پلاتی
  • ماهی پلاتی، یکی از محبوب‌ترین ماهی‌های آکواریومی، به دلیل رنگ‌های زیبا، خلق‌وخوی آرام و نگهداری آسان شناخته می‌شود. این ماهی از خانواده Poecilidane می باشد و تا حداکثر 8 سانتی متر میتواند رشد کند ولی به طور معمول اندازه ای بین 4 تا 6 سانتی متر دارد .

    طیف رنگی گسترده ی این ماهی موجب جذابیت هر چه بیشتر این ماهی می باشد و عمر ماهی پلاتی از 2 تا 5 سال می باشد و عموما رفتار و خوی صلح جویی دارند و گزینه ی مناسبی برای نگهداری برای آکواریوم داران مبتدی می باشند .

    اصول نگهداری ماهی پلاتی 

     

    ماهی پلاتی به دلیل رنگ‌های زیبا، خلق‌وخوی آرام و نگهداری آسان، یکی از محبوب‌ترین ماهی‌های آکواریومی است.

    شرایط نگهداری:

    حجم آکواریوم برای نگهداری این ماهی حداقل 40 لیتر می باشد . دمای آب میتواند از 22 تا 26 متغیر باشد ، هرچه این تغییر کمتر باشد بهتر است و موجب می شود این ماهی دچار استرس شود . 

    این ماهی همه چیز خوار می باشد و از نظر تغذیه کار سختی نخواهید داشت که در ادامه تغذیه ماهی پلاتی را به طور کامل بررسی خواهیم کرد .

    اما این ماهی یکی از ماهیان زنده زا می باشد که تکثیر این ماهی را نیز در ادامه بررسی خواهیم کرد .

    استفاده از گیاهان آکواریومی ، چوب آکواریوم یا به طور کلی دکوراسیون آکواریوم مناسب نه تنها موجب کاهش استرس آنها می شود بلکه جلوه ی جذابی به آکواریوم شما میدهد و به طور کلی موجب کاهش استرس این ماهی می شود .

    یکی دیگر از مسائلی که بسیار حائز اهمیت است ، سازگاری این ماهی می باشد که کارشناسان تترا سازگاری ماهی را در صفحه ای به خصوص بررسی کرده اند که برای مشاهده این بخش کافی است بر روی نام آن کلیک کنید ضمنا در این مقاله نیز تعدادی گونه های سازگار بررسی خواهد شد .

    تغذیه ماهی پلاتی

    ماهی پلاتی همه چیزخوار است، به این معنی که طیف گسترده‌ای از غذاها را می‌خورد .

    غذاهای مناسب ماهی پلاتی 

    • غذای خشک: انواع مختلفی از غذای خشک مخصوص ماهی پلاتی در بازار موجود است که شامل پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای سلامتی ماهی شما می‌باشد.
    • غذای زنده: می‌توانید به ماهی‌های خود غذای زنده مانند آرتمیا، کرم خونی و دافنی بدهید.
    • سبزیجات: ماهی پلاتی از خوردن سبزیجات مانند کاهو، اسفناج و نخود فرنگی لذت می‌برد.

    نحوه تغذیه ماهی پلاتی 

    • دو تا سه بار در روز به ماهی‌های خود غذا بدهید.
    • به اندازه ای غذا به آنها بدهید که در عرض چند دقیقه آن را بخورند.
    • از غذا دادن بیش از حد به آنها خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند منجر به مشکلات کیفی آب شود.
    • غذاهای متنوعی به آنها بدهید تا رژیم غذایی سالمی داشته باشند.

    اما یکی از نکته های مهم بعد از غذا دادن به ماهی ، خارج کردن غذای اضافی از آکواریوم می باشد و در کنار آن نکات دیگری همچون برش سبزیجات برای راحت تر شدن خوردن آن توسط ماهی نیز توصیه می شود .

    ماهی پلاتی با کدام ماهی ها سازگار است ؟

    ماهی پلاتی به دلیل خلق و خوی آرام و صلح آمیز، با طیف گسترده ای از ماهی های آکواریومی سازگار است. برخی از بهترین هم تیمی های آنها عبارتند از:

    • تترا نئون : این ماهی های کوچک و رنگارنگ به دلیل سرحال و صلح آمیز بودن شناخته شده اند. آنها به فضای زیادی برای شنا نیاز دارند، بنابراین مطمئن شوید که آکواریوم شما به اندازه کافی بزرگ است.
    • گوپی:این ماهی های محبوب به دلیل رنگ ها و باله های بلند و شناورشان شناخته می شوند. آنها به اندازه ماهی پلاتی مقاوم هستند و گزینه خوبی برای مبتدیان هستند که با ماهی پلاتی سازگاری دارند .
    • زبرا دانیو:این ماهی های کوچک و پر جنب و جوش به دلیل الگوی راه راه سیاه و سفید شان معروف هستند. آنها ماهی های صلح آمیزی هستند و به خوبی با پلاتی ها کنار می آیند.
    • کوریداروس: این گربه ماهی های کوچک و آرام به پایین آکواریوم می چسبند و به تمیز نگه داشتن آن کمک می کنند. آنها صلح آمیز هستند و با اکثر ماهی های دیگر مشکلی ندارند. 
    • مولی:این ماهی ها با پلاتی ها ارتباط نزدیکی دارند و از نظر اندازه، رنگ و خلق و خوی مشابه هستند. آنها با هم به خوبی کنار می آیند و می توانند با هم در همان آکواریوم نگهداری شوند.

    در ادامه نکاتی را در انتخاب همزیست برای این ماهیان زیبا برای شما گردآوری کردیم که بهتر است به آنها توجه کنید : 

    • اندازه: ماهی های خود را با اندازه یکسان انتخاب کنید. ماهی های بزرگتر ممکن است ماهی های کوچکتر را بخورند یا آزار دهند.
    • خلق و خو: ماهی های صلح آمیز را با هم انتخاب کنید. ماهی های تهاجمی ممکن است پلاتی شما را آزار دهند یا استرس وارد کنند.
    • نیازهای آب: ماهی هایی را انتخاب کنید که نیازهای آب مشابهی با پلاتی داشته باشند. به عنوان مثال، همه ماهی ها به دمای آب یکسانی نیاز ندارند.
    • فضای شنا: مطمئن شوید که آکواریوم شما به اندازه کافی بزرگ است تا تمام ماهی های شما به راحتی شنا کنند.

    با کمی تحقیق، می توانید همزیست های کاملی را برای این ماهی زیبا پیدا کنید که همه باهم به راحتی زندگی کنند.

    جمع بندی

    ماهی پلاتی، یکی از جذاب‌ترین ماهیان آکواریومی است. این ماهی به لحاظ ظاهری زیبا و خصوصیات بیولوژیکی منحصر به فرد خود، به محبوبیت بالایی در زمینه‌های تحقیقاتی و آکواریومی دست یافته است.

     

    از جمله ویژگی‌های جالب این ماهی ، استفاده از روش تولید بچه‌ماهی‌های زنده می‌باشد که به عنوان یک مدل مطالعاتی در زمینه تکامل و تولید مثل، اهمیت زیادی دارد. همچنین، زیبایی رنگارنگ و تنوع ژنتیکی آن، آن را به یکی از محبوب‌ترین گونه‌ها برای آکواریوم‌های زینتی تبدیل کرده است.

     

    در مقاله حاضر، به بررسی جذابیت‌های زیستی، شناخت بیشتر از زیستگاه طبیعی، الگوهای رفتاری، تکامل و تمامی اطلاعاتی که نیاز است بدانید ، پرداخته ایم و در صورتی که سوالی در مورد ماهی پلاتی دارید کافی است از طریق تلفن یا مراجعه حضوری به مجموعه تترا با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید .

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۸ رای
    بازگشت به لیست

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *