آکواریوم، تجهیزات، راه اندازی و اصول نگهداری

علت مرگ ماهی های آکواریومی + عوامل کشنده آبزیان در آکواریوم

  • مرگ ماهی های آکواریومی، شاید یکی از ناراحت کننده ترین صحنه ها برای کسانی که در خانه و یا محل کار خود از آکواریوم نگه داری می کنند،باشد.

    اولین سوالی که ذهن شما را به خود درگیر می کند این است که علت مرگ این ماهی چه چیزی است؟

    جالب این است که اکثر اوقات این سوال بی جواب می ماند و زمانی که این تلفات بی دلیل افزایش پیدا می کند، شخص از نگه داری آکواریوم دلسرد می شود و شاید دیگر تمایلی به نگهداری از آن نداشته باشد.

    اما ما در این پست به اصلی ترین دلایل مرگ آبزیان در آکواریوم اشاره میکنیم، تا با داشتن این دانش، از تلفات ماهی های خود جلوگیری کنید و شاهد چنین صحنه هایی در آکواریوم خود نباشید .

    علل اصلی مرگ آبزیان اکواریومی :

     

    1 . نگهداری تعداد زیاد ماهی در آکواریوم :

    در هر آکواریوم تعداد مشخصی ماهی باید نگهداری شود و اگر این تعداد بیش از ظرفیت آکواریوم شما باشد ، احتمال تلفات نیز افزایش پیدا می کند .

    هر چه شما تعداد ماهی بیشتری داشته باشید، نیاز به غذا دهی افزایش پیدا میکند، هر چه غذا دهی افزایش پیدا کند، میزان تولید مدفوع نیز بیشتر  می شود و هر چه میزان تولید مدفوع بیشتر شود کیفیت آب کاهش می یابد.

    هر چه کیفیت آب کمتر شود نتیجه آن تلفات ماهی است .

    پس سعی کنید در آکواریوم خود تعداد ماهی را کنترل کرده و سیفون های هفتگی را به موقع انجام دهید تا کیفیت آب شما همیشه در سطح خوبی باشد.

    2 . غذا دهی زیاد :

    همانطور که در مورد قبل گفته شد، غذا دادن زیاد به ماهی ها، باعث از بین رفتن کیفیت آب می شود که همین موضوع می تواند دلیلی باشد بر مرگ ماهی های آکواریوم.

    3 . ایجاد استرس شدید در ماهی ها:

    یکی دیگر از دلایل مرگ ماهی ها ایجاد استرس پیوسته به ماهی می باشد.

    مهم ترین دلایل ایجاد استرس در ماهی میتوان به :
    • ضربه زدن به آکواریوم 
    • رفت و آمد زیاد در مقابل آکواریوم
    • وجود برق در جریان آب آکواریوم به دلیل اتصالی وسایل
    • کیفیت پایین آب
    • دکوراسیون نامناسب
    • نور زیاد آکواریوم 
    • جریان بالا آب 
    • نگهداری ماهی ها با سایز های غیر همسان در یک آکواریوم 
    • تعداد زیاد ماهی و یا حتی تعداد کم ماهی در برخی از موارد 
    • نوسانات دما آب آکواریوم 

     

    4. بیرون پریدن ماهی از آکواریوم:

    در برخی از موارد ماهی ها به دلیل استرس و یا غرایز طبیعی ماهی ها، پرش هایی انجام می دهند که شاید باعث بیرون افتادن از آب آکواریوم شود.

    برای جلوگیری از بیرون پریدن ماهی از آب آکواریوم بهتر است از درپوش مخصوص آکواریوم استفاده نمایید.

    ماهی هایی از قبیل آروانا، سوردتیل، بتا، چانا و برخی سیکلید ها  علاقه ی بیشتری برای بیرون پریدن از آکواریوم نشان می دهند .

    در صورت نگهداری ازین ماهی ها توجه داشته باشید که از درپوش برای آکواریوم استفاده کنید.

    5 . اتصالی و یا قطع شدن ادوات برقی آکواریوم :

    برخی اوقات به علت بی توجهی و یا شاید بدشانسی وسایل برقی آکواریوم شما از کار می افتد که موجب آسیب به آبزیان می شود.

    مثلا شاید ترموستات بخاری کار نکند و آب زیادی گرم شود و یا پمپ هوا قطع شود و موارد مشابه ، که با چک کردن ساده ادوات آکواریوم می توان از این مشکلات جلوگیری کرد.

    6 . استفاده افراطی از برخی از داروها :

    درست است که دارو ها برای درمان ماهی ها مورد استفاده می گیرند، اما استفاده بیش از اندازه و یا سر خود از دارو ها می تواند موجب مسموییت آب آکواریوم و در نهایت باعث مرگ ماهی های آکواریومی شود.

    برای استفاده از دارو حتما از متخصص مشاوره بگیرید و میزان ذکر شده بر روی بسته بندی محصول را به آکواریوم خود اضافه کنید تا موجب مسمومیت آبزیان شما نشود.

    همچنین برخی از دارو ها سیکل نیتروژن را مختل می کنند و نیاز است پس از تمام شدن دوره مصرف دارو از باکتری مفید برای تکمیل چرخه نیتروژن استفاده شود.

    7 . نگهداری ماهی ها با شرایط زیست بومی متفاوت :

    برخی از طرفداران آکواریوم علاقه زیادی به نگهداری ماهی های جدید در آکواریوم دارند، ولی توجهی به محیط زیست وشرایط مورد نیاز آن ماهی برای رشد و بقا ندارند.

    برای مثال نگهداری ماهی گلدفیش که در آب با دمای پایین تر شرایط بهتری دارد با لوچ دلقک که در آب های گرم تر زندگی می کند اصلا مناسب نیست.

    نگهداری سیکلید افریقایی که آب های سخت را برای زندگی می پسندد با دیسکس که آب نرم را دوست دارد اصلا توصیه نمی شود.

    همیچنین سازگاری ماهی ها با یکدیگر امر مهم دیگری است که حتما هنگام خرید ماهی باید مورد بررسی قرار بگیرد تا درگیری ها در آکواریوم به حداقل خود برسد.

    برخی ماهی ها قلمرو طلب هستند که این باعث می شود برای حفظ قلمرو خود به دیگر ماهی ها حمله کنند و این درگیری ها باعث آسیب دیدن برخی ماهی ها و عقب افتادن آن ها از رقابت غذایی می شود.

    درگیری بین ماهی های آکواریومی و عقب افتادن از رقابت غذایی امکان ایجاد استرس در ماهی ها را بالا برده که این موضوع نیز می تواند باعث از بین رفتن ماهی شود.

    پس بهترین کار این است که قبل از خرید هر ماهی ابتدا به رژیم غذایی، شرایط نگهداری ، و محیط طبیعی ماهی توجه داشته باشیم و تا این قبیل مشکلات را در آکواریوم خود به حداقل برسانیم.

    برای سهولت و تسریع در روند مقایسه سازگاری آبزیان آکواریومی می توانید از ربات سازگاری تترا آکواریوم استفاده نمایید و در صورت وجود هر گونه سوال زیر همین پست با متخصصین آکواریوم تترا درمیان بگذارید.

    به صورت کلی اگر همین نکات ساده رعایت شود احتمال ایجاد تلفات در آکواریوم شما به حداقل می رسد. همین امر باعث می شود از داشتن ماهی هایی زیبا لذت ببرید و لازمه آن فقط کمی دقت در نگهداری آکواریوم می باشد .

    امیدوارم این مطالب باعث ارتقا اطلاعات شما درباره آکواریوم شده باشد.

     

    ربات سازگاری تترا آکواریوم

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵۷ رای
    بازگشت به لیست

    9 دیدگاه در “علت مرگ ماهی های آکواریومی + عوامل کشنده آبزیان در آکواریوم

    1. pooria گفت:

      سلام خسته نباشید
      نمیدونم چرا یکدفعه ای ماهی های من مردن و آب هم خیلی شفافه ولی سنگ های کف آکواریوم توی یک روز به کل زرد شدن و لجن خوار توی یک ساعت مرد نمیدونم چی اتفاقی داره میوفته لطفا کمکم کنید که بدتر از این نشه ممنون.

      1. amir danesh گفت:

        سلام در این مورد میتونید با فروشگاه تماس بگیرید و راهنماییتون میکنند

        1. رضا بابایی گفت:

          سلام.،اطلاعاتی که برای نگهداری از آکواریم و ماهی ها در اختیار همه قرار می‌دهید بسیار عالی است. ممنون از زحمات شما عزیزان انشااله همیشه موفق باشید.

    2. Amiri گفت:

      باسلام،حقیقتش پسرم یه آکواریوم کوچک ۴۰ سانت در ۲۰ در ۳۰ اما مجهز به دماسنج،اکسیژن سازقوی، پمپ تصفیه مناسب دارد وجیدمان خوبی هم دارد اما متاسفانه دراین محیط کوچک ۶عدد ماهی گوشتخوار،آفریقایی،آمریکایینگهداری میکندکه ماهیهاشدیدا باهم درگیرشده وهمگی به یک ماهی حمله ور شده ومیخورنش که بنده بشدت اعصابم بهم میریزد خواهش میکنم راهنمایی بفرمائیدکه چکار بایدبکنیم،بی نهایت از استادان متخصص آکواریوم سپاسگزارم،۰۹۳۶۲۲۱۹۹۴۵

      1. amir danesh گفت:

        سلام در این مورد میتونید با فروشگاه تماس بگیرید و راهنماییتون میکنند

      2. ولی گفت:

        آکواریون بزرگتر کن و غذاهاشون بیشتر بده

    3. نصيري گفت:

      سلام بنده در يك آكواريوم سايز 60*35*45 تعداد 4 ماهي كالر و 5 گلد فيش و 6 ماهي گوپي نر و ماده داشتم ولي طي اين 2 روز 5 تا از گوپي ها و 1 گلدفيشم مردن دليلش رو نميدونم سردرگم شدم لطفا راهنمائي بفرمائيد .
      در صورتي كه دستگاه فيلتر آب و هواساز و بخاري داره دماي آب حدود 27 درجه ميباشد و آب هم بصورت كامل جمعه گذشته تعويض كردم و آكواريوم و لوازم را تميز كردم. (آب تصفيه ريختم در آكواريوم)

      1. میلاد کرمی گفت:

        سلام درود بر شما ، در توضیحاتتون نفرمودید که آیا آکواریوم تازه راه اندازی شده یا خیر . اگر تازه راه اندازی شده این تلفات برمیگرده به طی نشدن چرخه نیتروژن آب و سیکل ناقص آب ، برای اطلاع بیشتر از این مورد حتما مقاله کامل و مفیدمون رو در مورد سیکل ازت و سیفون زدن مطالعه بفرمایید . اگر هم مدت زمان زیادی هست که تانکتون راه اندازی شده میتونه علت این تلفات شدید غذا دهی نامناسب ، سیفون زدن نامنظم باشه به احتمال بسیار زیاد که در نهایت منجر به آلودگی آب و تلفات شده

      2. Morteza گفت:

        خب شما کل اب نباید عوض کنی هفته آیی یک بار یک سوم آب تعویض بشه

    4. رضا بابایی گفت:

      سلام.،اطلاعاتی که برای نگهداری از آکواریم و ماهی ها در اختیار همه قرار می‌دهید بسیار عالی است. ممنون از زحمات شما عزیزان انشااله همیشه موفق باشید.

    5. معصومه گفت:

      روش های درست نگهداری از ماهی های تترا رو عرض میکنید از ما دوتا از ماهیامون مردن متاسفانه

    6. Reza گفت:

      سلام وقت بخیر
      من حدود ۲ هفته میشه ماهی گوپی خریداری کردم برا قرنطینه تویه یه آکواریوم مناسب با تصفیه آب و سنگ هوا و بخاری و نور گذاشتم اما دو سه روزی میشه یکی یکی میمیرند صبح سالم هستن اما شب کف آکواریوم افتادن و مردن چیکار کنم برا جلو گیری از مرگ و میرشون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *